Artikel från dala-demokraten den 14 januari 2022
Wallners expanderar – ”Vi är verkligen på frammarsch”
Wallners Persienn och Markis växer. Fördubblad personalstyrka och ytterligare ett 10-tal personer behöver anställas.
– Totalt sett räknar vi med att Wallners inom kort kommer nära nog tredubbla sin produktion, säger vd:n Staffan Byström.
Tomas Nyberg Text och bild
”Vårat långsiktiga mål är att få det här gamla fina dalaföretaget att bli ett känt svenskt företag”, sägen vd:n Staffan Byström.
I samband med att koncernen Kigada förvärvade Wallners Persienn och Markis i juli 2019 bestämde den nye ägaren att en omfattande verksamhetsutveckling skulle påbörjas.
– Vårat långsiktiga mål är att få det här gamla fina dalaföretaget att bli ett känt svenskt företag. Vi ska bli ett av de stora är det tänkt, säger Staffan Byström, vd för Wallners.
Målet för expansion är och har varit att öka sin marknadsandel genom nya återförsäljare runt om i landet.
– Vi har knackat på hos andra kompisar utanför Dalarna.
Wallners nya lokaler på Gjutargatan där Skohuset tidigare hade sitt lager.
Det är en härlig mix av människor här.
En milstolpe är samarbetsavtalet med det växande företaget Moogio Sverige som i dagsläget har 31 butiker i landet. Nyligen har man också slutit ett avtal med Mockfjärds fönster där ett 80-tal agenter kommer erbjuda Wallners produkter.
– En fin ömsesidighet. De är lika stolta som vi över att vi hittat varandra.
Under året som gått har man flyttat produktionen till nya lokaler på Gjutargatan 48 i Borlänge där Skohusets lager för Mellansverige tidigare huserade. Produktionsytan är nu cirka fyra gånger större och mer anpassad för storskalig tillverkning. Och nu räknar man alltså med att tredubbla produktionen i de nya lokalerna.
”Vi är verkligen på frammarsch”, säger vd:n Staffan Byström.
– Nu har vi gjort vår rokad med den gamla fabriken och byggt upp en ny anläggning. Vi vet att vi nu har en kapacitet och en möjlighet att ta plats. Vi är verkligen på frammarsch.
När Kigada tog över Wallners jobbade 13 personer i företaget. Idag är man ett 25-tal anställda.
– Det är en härlig mix av människor här. Ett flertal har varit med under lång tid.
I dagsläget finns ett 25-tal anställda i företaget. Ett tiotal till är på väg in.
Finns planer på att anställa fler framöver?
– Ja, det kommer vi att göra. Initialt är det ett 10-tal tjänster det handlar om, avslutar Staffan Byström.
Fakta
Wallners och Kigada
• Wallners Persienn & Markis AB har funnits i Dalarna sedan 1965.
• I juli 2019 blev Wallners en del av Kigada-koncernen. Kigada är en paraplyorganisationen som till 100 procent ägs av Staffan Byström. Ingår gör Kinnarps, Wallners, Kigada service, Kigada bygg samt ett antal fastighetsbolag.
• Vid fabriken i Borlänge tillverkas alla typer av solskydd både till privatpersoner och företag. Wallners producerar såväl persienner och markiser som plissé-, lamell- och rullgardiner.
Artikel från dt.se den 12 januari 2022 16:22
Borlängeföretaget gasar – har tagit sig ut på svenska marknaden
Wallners väntas nära nog tredubbla sin produktion inom kort. Efter att ha nått ett första mål i expansionen gasar Borlängeföretaget vidare och anställer fler.
– Det är historiskt, säger vd:n Staffan Byström
Staffan Byström, nuvarande vd, tillsammans med den tidigare ägaren Mårten Wallner. Bild: Maia Hörstadius
Sommaren 2019 blev det gamla familjeföretaget Wallners Persienn och Markis i Borlänge en del av KIGADA-koncernen. Sedan dess har produktionen flyttats till en ny och större fabrik på Gjutargatan mer anpassad för storskalig tillverkning.
Visar på vad vi kan här uppe
Nu har ett första mål i Wallners expansion nåtts, skriver företaget i ett pressmeddelande. Genom ett större samarbetsavtal med solskyddsföretaget Moogio, som har 31 butiker i landet, har Borlängeföretagets produkter hittat ut på den svenska marknaden.
– Tillsammans har vi fått ut Wallners från Dalarna till Sverige, det är historiskt och visar på vad vi kan här uppe, säger vd:n Staffan Byström till tidningen.
Nyligen slöts även ett avtal med systerföretaget Mockfjärds fönster.
– Även här kommer Wallners fina produkter ut i Sverige genom Mockfjärds fönsters 80-talet agenter som nu också erbjuder våra produkter.
2021 flyttade Wallners produktion till betydligt större lokaler på Gjutargatan i Borlänge. Produktionsytan är cirka fyra gånger större än tidigare och mer anpassad för storskalig tillverkning. Foto: Wallners
”Inom kort” väntas Wallners nära nog tredubbla sin produktion. Staffan Byström berättar att företaget är i behov av nya medarbetare till fabriken i Borlänge. Just nu handlar det om ett tiotal tjänster.
– Men det kan bli fler beroende på hur säsongen blir. Vi behöver personer med praktisk bakgrund inom produktion, men också en ekonomiansvarig med hög kompetens inom produktionsekonomi samt en systemadministratör som kan hjälpa oss på den digitaliseringsresa vi är ute på.
Wallners satsar framåt,
Wallners Persienn och Markis i Borlänge expanderar sin verksamhet. Man har under året flyttat produktionen till nya, moderna och betydligt större lokaler på Gjutargatan i Borlänge. Produktionsytan är ca. 4 gånger större och mer anpassad för storskalig tillverkning. Målet för Wallners expansion är att öka sin marknad genom nya återförsäljare runt om i Sverige, ett mål som man nu nått. Detta genom ett större samarbetsavtal med Moogio Sverige som med sina 31 butiker (och som stadigt växer och blir flera) driver stor volym på den svenska solkskyddsmarknaden.
Wallners har under sensommaren/hösten fått leverera sina produkter till 4st Moogio butiker. Testet har fallit så väl ut så att kedjan nu beslutat att teckna avtal med Wallners för samtliga butiker i Sverige.
-Det här är en milstolpe för Wallners, vi går från att vara en erfaren lokal producent för dalamarknaden till att få ut Wallners förstklassiga produkter på den svenska solskyddsmarknaden berättar Staffan Byström, VD för Wallners.
Wallners har funnits i Borlänge sedan 1965, något vi är väldigt stolta över. Sedan förvärvet för 2 år sedan lades kursen på expansion fram med målet att växa genom återförsäljare i landet. Därav satsningen på den nya fabriken i Borlänge. Utöver Moogio har Wallners också samarbeten med flera större fristående återförsäljare på flera orter i landet.
-Vi har under många år tillverkat och sålt persienner och plisséer till Svenska Fönster (SP och Traryds fönster). Där har vi nu slutit ett avtal med systerföretaget Mockfjärds fönster vilket är enormt spännande. Vi startade det samarbetet för bara några veckor sedan och även här kommer Wallners fina produkter ut i Sverige genom Mockfjärds fönsters 80-talet agenter som nu också erbjuder våra produkter.
-Totalt sett räknar vi med att Wallners inom kort kommer nära nog tredubbla sin produktion vilket är både spännande och utmanande. Mängder med saker måste lösas innan säsongen drar igång. Vi söker även en hel del nya medarbetare till fabriken i Borlänge just nu vilket känns väldigt positivt, avslutar Staffan Byström.
Förändrade öppettider
Från och med måndag 13/9 har Wallners öppet kl: 8-16 alla vardagar.
Välkomna in i butiken.
En bransch med stor potential
Artikel från Svenska solskyddsförbundet 16 februari:
Att solskyddsbranschen går i vintervila, stämmer inte alls numera. Och speciellt har flitens lampa lyst i Borlänge under vintern, där Wallners Persienn & Markis byggt en ny och modern fabrik.
Wallners är en av Solskyddsförbundets allra äldsta medlemmar. Ja, de har varit med så länge, att ingen egentligen vet HUR länge. Men medlemsnumret indikerar ett engagemang sedan förbundets ”barndom”.
Wallners Persienn & Markis har funnits sedan 1965. Idag har de butiker i Borlänge, Gävle och Falun, och i fabriken i Borlänge tillverkas alla typer av solskydd; allt från persienner, markiser, plisségardiner, lamellgardiner, rullgardiner till gardiner.
Vi pratar med Robert Ehinger, som är Key Account Manager på Wallners sedan en tid tillbaka. Han framhåller att eftersom Wallners har egen produktion och montering, så säkerställs kvaliteten hela vägen fram till kund.
Wallners ingår sedan 2019 i Kigadakoncernenen, en ny ägare med siktet inställt på expansion. Och den nya fabriken är förstås del av planen att växa och utvecklas, berättar Robert.
Robert Ehinger har inte jobbat med solskydd särskilt länge, så vi passar på att fråga vad han som nykomling tycker om branschen.
Det är en bransch med stor potential, menar Robert, med kontinuerlig tillväxt och ständig utveckling.
– Jag började på Wallners så sent som i september förra året så jag är helt ny i branschen, och extra glad att få lära mig av erfarna och kloka kollegor med stor branschkunskap.
Hur tror du framtiden ser ut för vår bransch?
– Den ser ljus ut, solen lyser allt starkare och produkterna blir bättre. Det är också kul att se att produkterna mer och mer ingår som en självklar del i husdesignen och inredningen.
Wallners är som sagt en trogen medlem i Solskyddsförbundet och även under ny ledning är medlemskapet värdefullt.
– Förbundet hjälper oss att driva gemensamma branschfrågor som utvecklar hela marknaden. Och medlemskapet är också ett kvitto på att vi är en seriös aktör att lita på.
Robert gillar själv tanken på att förbundet skapar en viss gemenskap.
– Och så är det bra med uppdateringar och branschinformation. Och förstås bra utbildningar.
Avslutningsvis frågar vi om det finns något som man just på Wallners vill att förbundet ska jobba på.
Det är viktigt att vi verkligen blir ännu mer av en ”året runt” bransch, säger Robert Ehinger, med bra rykte på alla nivåer!
Från och med den 1 februari 2021 hittar ni oss på Gjutargatan 48!
Svep för fler bilder av den nya butiksentrén
Nu har bygget dragit igång på riktigt borta på Gjutargatan!
I fasaden slår vi ut för att sätta in fler fönster och optimera ljusinsläppet i fabriken, väggar ska byggas och entrén glasas in. För att inte glömma det stora konferensrummet som ska sträcka sig två meter ut från fasaden i en glasinramning. Självklart är det vårt systerbolag Kigada Bygg som sköter större delen av ombyggnationen.
Förväntningarna och visionerna är stora nu när vi äntligen fått nycklarna.
Här kommer ni att få följa bygget från början till mål.
Svep för fler bilder av nya fabriken
Artikeln från Gefle dagblad 22 augusti:
Kinnarps flyttar ihop med persiennföretag som vill erövra Sverige. ”Ett pionjärarbete”
Där ska inredningsföretaget dela lokaler med persienntillverkaren Wallners som vill erövra hela Sverige.
– Vi kör dubbelt och tillsammans. Det är ett pionjärarbete, säger säljaren Therese Wessling.
Therese Wessling är pinonjär som säljare för både Kinnarps och Wallners som har flyttat i hop på Södra Skeppsbron i Gävle. Bild: Erik Wikström
– Vi tog över Ateas lokaler och har fått en extremt strategisk plats med tre arkitekter i vår direkta närhet, säger han.
Familjeföretaget Wallners Persienn och Markis grundades redan 1965 och har egen produktion i Borlänge.
Det var ifjol som Staffan Byström köpte rörelsen som nu ingår i hans koncern Kigada
tillsammans med Kinnarps Gävle Dalarna och ett antal städ-, bygg- och fastighetsbolag.
Koncernen har drygt 50 anställda och omsätter omkring 150 miljoner kronor per år. Bolaget Kinnarps Gävle Dalarna
är ett fristående ombud till den globala koncernen Kinnarps som säljer arbetsplatslösningar
i 40 länder och omsätter mer än fyra miljarder kronor.
Trafikverket och Sandvik är två av företagets kunder i Gävleborg och Dalarna.
– Målgruppen är i första hand stora företag och myndigheter, men vi kan även inreda
hotell och restauranger. Med Wallners gardiner och solskydd kan vi bredda vårt
erbjudande ännu mer, säger Staffan Byström.

I den så kallade solskyddsbussen kan säljaren Therese Wessling demonstrera persienner och gardiner för kunderna. Bild: Erik Wikström
Medan Kinnarps Gävle Dalarna fortsätter att fokusera på Gästrikland och
Dalarna kommer Wallners att försöka slå sig in på nya marknader.
– De ska jobba över hela landet. Det finns en extrem tro på tillväxt i det företaget,
vi bygger en ny fabrik i Borlänge som ska vara klar vid årsskiftet, säger Staffan Byström.
Hur ser du på konkurrensen i Gävle och Gävleborg?
– Det finns några andra företag som det blir en spännande utmaning att tampas med.
Pandemin har gjort att fler jobbar hemifrån och det har ökat solskyddens betydelse.
Vi har haft en galen efterfrågan denna sommar, så jag är övertygad om att det finns
plats för fler aktörer, säger Staffan Byström.
Artikeln från Dala-Demokraten 5 juli 2019
Familjeföretag får ny ägare efter 50 år: ”Namnet har
alltid klingat kvalitet”
En buss packad med varuprover, redo att åka ut på kundernas begäran, står parkerad utanför lokalen
i Borlänge. I produktionen surrar symaskiner; det tillverkas markiser i blått, rött, grått. Allt är som
vanligt på Wallners – förutom måndagens ägarbyte.
– Överlämningen känns jättebra, säger Mårten Wallner.
Staffan Byström tar över Wallners Persienn & Markis. Staffan till vänster, forne ägaren Mårten
Wallner till höger.
Bild: Maia Hörstadius
Gemene man kanske inte reflekterar särskilt mycket över markiser och persienner. De bara finns där.
Som ett skydd mot solen, för att kunna sova i ett behagligt mörker, för att hålla sommarhettan borta. I
Paris är de karaktäristiskt röd- och vitrandiga. i Borlänge tillverkas just nu en blå-vit i vågform; en
klassiker för 20 år sedan, lite ovanligare i dag.
– Vi tillverkar allt här. Man kan välja kulör och modell ur ett stort sortiment. Olika nyanser av grått är
vanligast, det brukar passa till det mesta, säger Mårten.
Familjeföretaget Wallners startade redan 1965 av äldsta brodern Rolf Wallner. 1989 tog Mårten
och Maria Wallner över. Nu går de i pension, och Staffan Byström (som bland annat äger Kinnarps
Gävle Dalarna AB) blir ny ägare.
– Jag har stor respekt för namnet Wallners, och är en lokalpatriot när det kommer till företagande. Allt
görs här i Borlänge, och så kommer det fortsätta. Vi ska expandera, anställa fler och även börja med att
sy gardiner, men konceptet förblir detsamma, säger Staffan Byström.
Markiserna produceras i den egna lokalen i Borlänge.
Bild: Maia Hörstadius
Jag kommer säkert fortsätta att kolla på markiser utomlands
Mårten Wallner berättar att han jobbat med persienner och markiser så länge att han blivit lite
arbetsskadad. Som pensionär vill han och frun Maria resa till världens alla kontinenter, men…
– Man blir så intresserad av det man håller på med. Annars är det ju ingen idé. Jag kommer säkert
fortsätta kolla på markiser utomlands. På bostäder, restauranger, miljöer. De skapar en atmosfär,
säger Mårten.
Staffan håller med. Han tycker också att bussarna med varuprov – små mobila butiker där kunderna
kan klämma och känna på materialen – var en genialisk tanke.
Solskyddsbussen – en portabel butik där kunderna kan känna på materialet.
Bild: Maia Hörstadius
Staffan Byström planerar att skaffa fler bussar för att täcka ett större område.
Bild: Maia Hörstadius
Det var en säljare på företaget som myntade bussförslaget.
Bild: Maia Hörstadius
Vi planerar att skaffa några bussar till
Idén med bussarna uppstod när Mårten och Maria diskuterade om de skulle ha något
ambulerande. De tittade på både släpkärror och husvagnar. Men en av säljarna föreslog bussar, och
bussar blev det. Den första var körklar redan ett halvår senare; en markisvariant av glassbilen.
– Vi planerar att skaffa några till, och även börja köra i ett större geografiskt område, säger Staffan
Byström.
Staffan och Mårten känner varandra och har samarbetat förr. Därför känner Mårten sig trygg
med att låta Wallners gå vidare, efter så många år.
– Förändringar kan vara nödvändiga för att expandera, vi får experimentera oss fram. Men det blir
samma lokal, samma anställda och samma namn. Varumärket Wallners borgar för kvalitet, säger
Staffan.
Staffan Byström, ny ägare.
Bild: Maia Hörstadius
Artikeln från Gefle dagblad 22 augusti:
Kinnarps flyttar ihop med persiennföretag som vill erövra Sverige. ”Ett pionjärarbete”
Där ska inredningsföretaget dela lokaler med persienntillverkaren Wallners som vill erövra hela Sverige.
– Vi kör dubbelt och tillsammans. Det är ett pionjärarbete, säger säljaren Therese Wessling.
Therese Wessling är pinonjär som säljare för både Kinnarps och Wallners som har flyttat i hop på Södra Skeppsbron i Gävle. Bild: Erik Wikström
– Vi tog över Ateas lokaler och har fått en extremt strategisk plats med tre arkitekter i vår direkta närhet, säger han.
Familjeföretaget Wallners Persienn och Markis grundades redan 1965 och har egen produktion i Borlänge.
Det var ifjol som Staffan Byström köpte rörelsen som nu ingår i hans koncern Kigada
tillsammans med Kinnarps Gävle Dalarna och ett antal städ-, bygg- och fastighetsbolag.
Koncernen har drygt 50 anställda och omsätter omkring 150 miljoner kronor per år. Bolaget Kinnarps Gävle Dalarna
är ett fristående ombud till den globala koncernen Kinnarps som säljer arbetsplatslösningar
i 40 länder och omsätter mer än fyra miljarder kronor.
Trafikverket och Sandvik är två av företagets kunder i Gävleborg och Dalarna.
– Målgruppen är i första hand stora företag och myndigheter, men vi kan även inreda
hotell och restauranger. Med Wallners gardiner och solskydd kan vi bredda vårt
erbjudande ännu mer, säger Staffan Byström.

I den så kallade solskyddsbussen kan säljaren Therese Wessling demonstrera persienner och gardiner för kunderna. Bild: Erik Wikström
Medan Kinnarps Gävle Dalarna fortsätter att fokusera på Gästrikland och
Dalarna kommer Wallners att försöka slå sig in på nya marknader.
– De ska jobba över hela landet. Det finns en extrem tro på tillväxt i det företaget,
vi bygger en ny fabrik i Borlänge som ska vara klar vid årsskiftet, säger Staffan Byström.
Hur ser du på konkurrensen i Gävle och Gävleborg?
– Det finns några andra företag som det blir en spännande utmaning att tampas med.
Pandemin har gjort att fler jobbar hemifrån och det har ökat solskyddens betydelse.
Vi har haft en galen efterfrågan denna sommar, så jag är övertygad om att det finns
plats för fler aktörer, säger Staffan Byström.